Mivel lep meg minket 2023 a képzés-fejlesztések területén?

2023. január 16.

Olvasási idő: 5 perc

2023 , elindult az év és ha valaki még nem tette volna meg a fogadalmát vagy nem írta volna össze a terveit, az elkövetkezendő pár napban többnyire megteszi (vagy nem). 

A szervezetekkel sincs ez másként. Elkezdődtek a tervezések még a tavalyi évben, most pedig elkezdődik a tervek átnézése és a megvalósítás. Ha eddig a büdzsé tervezése élvezett előnyt, akkor most már az akciók, a konkrét lépések kezdenek formát önteni.

Ebben a folyamatban helyet kap a képzések-fejlesztések világa is. Az pedig már rég nem titok, hogy a tanulási módszertanaink és az az út, ahogy képezzük a kollégákat bizony változásban van. Mint ahogy az is, hogy pontosan mit is kell képeznünk. Ahogy a tavalyi podcast beszélgetésben is mondtuk Kalmár Péterrel, a legfontosabb, hogy  a szervezet céljaira megfelelően legyen kialakítva a képzések hada.. Mielőtt azonban belemennénk ennek a 3 lépéses folyamatába, elhoztuk Nektek azoknak a képességeknek a listáját, amik az onlinetanulásnak is helyet adó Udemy, Coursera vagy éppen a LinkedIn Learning javasol fejlesztésre.

Legyen a tiéd is tanulást támogató szervezet!

Az, hogy olyan szervezeti kultúrát építsünk, ami támogatja a folyamatos tanulást és fejlődési lehetőséget, nem újkeletű dolog. Ugyanakkor ezt (is) könnyebb mondani, mint csinálni. Ezen az úton haladva hangsúlyosabbá válnak a szervezet egyértelmű céljai.

Mire figyelj, amikor rálépsz erre az ösvényre?

  • A hibázási, tanulási lehetőségek és az erre adott vezetői válaszok részét képezik a tanulási/fejlődési folyamatnak olyannyira, hogy a vezetők ebben példamutató szerepkörrel vannak jelen.
  • Még inkább szükség lesz a közösségekre, ahol a közös tudásmegosztás, a best practice-ek helyet kapnak.
  • A közösségekre nem csupán a tudásmegosztás miatt lehet szükség, hanem a hibrid működéssel járó elszigeteltség miatt is.
  • Felértékelődnek és így szükségessé válnak a kisebb-nagyobb közösségek kialakulása, életben tartása.

Mit húzzunk ki képzeletbeli szövegkiemelővel?

A hibrid működéshez szükséges képességek előtérbe kerültek. Így az idei évben fektessünk hangsúly az olyan képességekre, mint a kommunikáció (még mindig), a storytelling – azaz a történetmesélés, változáskezelés, döntéshozás, vagy éppen a problémamegoldás.

Az elmúlt évek a folyamatos újratervezés és döntéshozés képességét is felemelték. Fontossá vált, hogy képesek legyünk nem elodázni a döntéseket, mert nincs rá idő. A digitális tudás és képességek felemelkedése továbbra is folyamatban, a technológiai világ megállíthatatlan újítása miatt még inkább a life-long learningre, azaz az életünk végéig tartó folyamatos tanulásra érdemes berendezkedni. Ugyanakkor ez nem az a fajta tanulás, ami az iskolapadban volt, jó esetben.

Ennél a pontnál kell arra is hangsúlyt és figyelmet fektetnünk, hogy mit és hogyan szeretnénk biztosítani a kollégák számára. Mi az a tudás, amire szükség van a szervezetben, az egyének, a csoportok, a vezetők és teljes szervezet szintjén? Hogyan lehet vajon megszerezni ezt a tudást? Mindenkinek szükséges vagy tudunk belső embereket képezni, akik aztán továbbadják a megszerzett tudást?

A képességekkel vajon mi a helyzet? Hogyan lehet a leghatékonyabban viselkedésbeli változásokat előidézni? Az eszközöket valóban csak eszközöknek tekintjük, vagy a megoldást gondoljuk bele?

Mi, az [eureka] Consulting & Games csapatánál az alábbi 3 lépcsős folyamatot tartjuk érdemesnek átgondolni:

  1. Az első és legfontosabb lépés, hogy legyünk tisztában az üzleti célokkal, amiket a szervezet kitűzött és ennek megfelelően nézzük meg, hogy mi az, ami már most rendelkezésünkre áll ennek elérésére és mi az, amire még szükségünk lesz. Legyen szó konkrét tudásról vagy képességek csoportjáról.
  1. Ezt követően nézzük végig a piacot, hogy milyen lehetőségeink vannak az eszközök terén, amik segítségével elérhetjük az adott céljainkat, megtehetjük az adott fejlesztéseket. Gondoljuk át, hogy mindenkinek mindenre szüksége van-e vagy lehet szegmentálni? Ha szegmentálunk, akkor csoportonként vagy témánként tesszük mindezt? A kollégáknak milyen igényük van? Ők miben szeretnének fejlődni, őket hogyan tudjuk támogatni? Ebben a szakaszban már találkozni fog a vállalaton belüli keresleti igények összessége.
  1. Miután tudjuk, hogy mit szeretnénk fejleszteni és azt miért szeretnénk, nézzünk szét a piacon, milyen eszközeink lehetnek erre!? Megkérdezhetjük a kollégákat is, ki mivel találkozott korábban, ki hol indulna le?! Majd az eszközök kiválasztásával tervezzük meg a képzési stratégiát, az átkötéseket, az egymáshoz illeszthetőségeket. A megfelelő partnerek kiválasztása és a programok kivitelezése már a megvalósítás részeként lesz jelen. 

A képzés-fejlesztés önmagában egy hatalmas témakör minden szervezet számára. A kulcsfontosságú kollégák ösztönzésének és megtartásának is egy eleme, miközben a szervezet számára pedig elengedhetetlen fontosságú a fejlődéshez, a versenyképességhez. Ezért tavaly útnak indítottunk aKépzés-Fejlesztési Körkép néven futó kutatást, ahol arra kerestük a választ, hogy hogyan csinálják mindezt a különböző szervezetek. Idén, újra útjára indult a kérdőív, ahol megkérdezünk Titeket ezen témák kapcsán. 

Csatlakozzatok a kutatáshoz az alábbi kérdőív kitöltésével!

Ha beindítottuk a gondolataidat,

és szeretnél ezekről beszélni, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és foglalj időpontot egy online 30 perces ingyenes konzultációra.

Időpontot foglalok