A Virtuális „Összecsődülés”
Olvasási idő: 5 perc
A hatékony munkavégzésről mindannyiunknak megvan a maga elképzelése. Néhányan magányos farkasként dolgoznak, egyesek roadshow-znak, míg mások (és ők vannak talán a legtöbben) csapatban szorgoskodnak. Megszoktuk, hogy az ideális körülmények rendelkezésre állnak, megfelelő munkahely és eszközök segítik azt, hogy a teendőinkbe koncentráltan elmerülhessünk.
Mi történik azonban akkor, ha ezek a tényezők hirtelen megváltoznak?
Nagyon sokan átéljük most ezt az új helyzetet: a körülmények ugyanis arra kényszerítettek bennünket, hogy az otthonainkban maradva dolgozzunk, és bizony autodidakta módon beletanuljunk a home office rejtelmeibe. Azonban ez nem szabad, hogy azt jelentse, hogy a csapatunkból és a munkahelyi közösségünkből is kiszakadjunk. Ha gyökeresen megváltozik egy körülmény, kovácsoljunk belőle előnyt, és ápoljuk azt, ami továbbra is megmaradt: jelen esetben a barátainkkal és kollégáinkkal való kapcsolódást.
Simon Sinek világhírű szerző és előadó egyszerű és mégis hatékony módszert dolgozott ki arra, hogy a kényszerű (vagy akár önként vállalt) home office során is átéljük a közös munka és a munkahelyi közösség inspiráló és motiváló közegét. Ez a módszer a Huddle, vagyis az „Összecsődülés”: egy rövid, 15-20 perces (de lehet akár hosszabb) online meeting, mely során a kollégák könnyen összekapcsolódnak és támogatják egymást.
Miért fontos a rendszeres csapatösszetartás a távmunka során?
Mert az ember alapvetően közösségi lény. Ezért alakult ki a félelmetesen összetett kommunikációnk, ennek alapjain hoztunk létre civilizációkat és a modern élet legtöbb aspektusa is a közösségi léten alapszik: a család, a kikapcsolódás és természetesen a munkahelyek. Akkor működünk igazán jól, ha fókuszáltak és nyugodtak vagyunk, ehhez pedig a társaink jelentik a legfontosabb kapaszkodót: ha van kihez fordulni segítségért, információért, támogatásért vagy akár csak egy közös nevetésért.
Azonban most egy új élethelyzet adódott: kényszerből izolálódunk és felfüggesztjük társas kapcsolatainkat. Új rutinokat vagyunk kénytelenek kialakítani, és ez úgy mehet végbe a legkönnyebben, ha a régi szokásokat átmentjük és hozzáigazítjuk az új helyzethez. Tegyük hát ugyanezt a home office során is!
Hogyan „Csődüljünk Össze”?
Simon Sinek és csapata már évek óta virtuálisan tartja a kapcsolatot, és egy olyan szokásrendszert építettek fel, mely egy biztos pontot nyújt a csapat életében, ezáltal organikusan vált a munkájuk részévé. Céljuk a kapcsolattartáson túl egymás erősítése, biztatása, és az aktuális feladatok eredményes átbeszélése.
1. lépés: Legyen rendszeres!
A szokások és a rutin megfelelő gyógyírt jelentenek a káosz közepette. Ha van egy fix alkalom, ahol a csapattagok számíthatnak arra, hogy „találkoznak” egymással, támogatást kapjanak, visszajelzést adjanak egymásnak és dicsérjék egymást, akkor sokkal motiváltabban fogják végezni teendőiket még a bezártság közepette is.
2. lépés: A levezénylés.
A csapat méretének megfelelően válasszatok 1-2 embert, aki az adott megbeszélést levezényli. Jellemzően 10 főig elég egy „facilitátor”, afölött akár más is besegíthet a meeting irányításába. A beszélgetést vezető felelős azért, hogy ne vágjatok egymás szavába, és az időt is figyeli, így nem fog rétestészta hosszúságúra nyúlni a megbeszélés.
3. lépés: Repülőgép-üzemmód
Képzeljétek el, hogy a meetingre egy repülőgépen kerül sor. Ehhez két feltétel elengedhetetlen: egyrészt legyetek pontosak, mindenki időben érkezzen meg (hiszen a repülőjárat sem fogja bevárni a későket). Másrészt szó szerint tegyétek magatokat repülőgép-üzemmódba: kapcsoljátok ki a telefonon, a számítógépeken az értesítéseket, némítsátok el az okoskészülékeket. A cél, hogy ne vonja el más a figyelmet arról, ami igazán számít: egymásról. Legyetek jelen, és fókuszáljatok egymásra erre a 15 percre.
4. lépés: Jégtörés
Egy rövid, gyors közös csapatépítő, jégtörő gyakorlat segít abban, hogy feloldódjatok, és magatok mögött hagyjátok a zavaró tényezőket. Vegyetek benne mindannyian részt, és kapcsolódjatok egymáshoz. Ez lehet közös meditáció, egy gyors játék vagy akár vicces sztorik megosztása a múlt hétről.
5. lépés: Virtuális pacsi!
Adjatok egymásnak pacsikat a webkamerán keresztül: jelezzetek vissza, ha valamelyik kollégátokat dicséret illeti. Dobjatok egy pacsit annak, aki határidőre elkészült a feladatával, aki új ötletekkel állt elő, aki segített egy munkafolyamatban vagy akár csak szorgalmasan és megfelelően végezte a munkáját. A bátorítás és a visszajelzés a legnagyobb motivátor.
6. lépés: A hét kérdése
Minden héten legyen egy (és csakis egy) téma, kérdés, amit röviden körüljártok. Nem kell feltétlenül és szorosan a munkához kapcsolódnia, megoszthatjátok egymással a gondolataitokat a jelen helyzetről, arról, hogy ki mit tanácsol a másiknak, hogyan őrizheti meg egészségét, nyugalmát vagy bizalmát. Adjátok át egymásnak a szót, és figyeljetek arra, hogy mindenkinek legyen lehetősége röviden beszélni.
7.lépés: Bejelentkezés
Ne hagyjátok, hogy a meeting úgy záruljon, hogy bárkiben benne maradt volna egy fontos gondolat vagy kérdés. Adjatok lehetőséget arra, hogy megosszátok egymással röviden a gondolataitokat, aggodalmaitokat, így könnyebben tudtok egymásra odafigyelni a hét folyamán.
Ha kíváncsi vagy arra, hogy Simon Sinek és csapata hogyan „Csődül Össze” (miközben ők is bakiznak párat), nézd meg ezt a videót:
A TÁVOLRÓL DOLGOZÓ CSAPATOKNAK IS SZÜKSÉGE VAN AZ ÖSSZETARTOZÁS ÉRZÉSÉRE ÉS A KÖZÖSSÉGI LÉTRE. HA TI IS SZERETNÉTEK KÖNNYEDÉN, LAZÁN, MÉGIS JELENTŐSÉGTELJESEN ÖSSZEKAPCSOLÓDNI VIRTUÁLISAN, KERESSETEK MEG MINKET ÉS SEGÍTÜNK! IGYUNK MEG EGY KÁVÉT SYKPE-ON KERESZTÜL ÉS BESZÉLGESSÜNK RÓLATOK!
Szerző: Dr. Kalmár Péter
*fotó: Freepik – jogtiszta tartalom
Ha beindítottuk a gondolataidat,
és szeretnél ezekről beszélni, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és foglalj időpontot egy online 30 perces ingyenes konzultációra.
Időpontot foglalok